Saturday 9 December 2017

Autisme

Autisme adalah ganguan perkembangan neuro yang digambarkan melalui kemerosotan bersosial, ganguan komunikasi secara lisan dan bukan lisan. Tingkahlaku yang terhad dan sentiasa dilakukan berulangkali.

Autisme merupakan kecacatan perkembangan biasa yang melibatkan fungsi otak (Pervasive Development Disorder) dan dianggap sejenis kecacatan neurologi dan bukan kepada kecacatan psikiatris (Psychiatric Disorder) mudah. Walaupun mempunyai ciri-ciri seperti perhubungan sosial, cara berkomunikasai, perasaan kepada emosi, minat, aktiviti harian dan tingkahlaku.

Kebiasaanya ibu bapa yang sudah mempunyai anak yang normal dapat melihat perkembangan anak autisme dalam dua tahun pertama kehidupan anak mereka. Diagnosis dan latihan awal amat penting bagi perkembangan masa hadpaan kanak-kanak.

Ada yang mengatakan bahawa, autism disebabkan oleh kombinasi faktor genetik dan persekitaran. Sesetengah kes pula berkaitan dengan jangkitan tertentu semasa mengandung, termasuk menerima suntikan rubella dan penggunaan alkohol atau penyalahgunaan dadah.

Kebanyakkannya, perkembangan anak autism tidak terjejas, mereka membesar sejajar dengan pertumbuhan tumbesaran kanak-kanak lain, ada juga dikalangan mereka mampu melakukan aktiviti biasa seperti penjagaan diri, sosial dan komunikasi.
Autisme 4 kali lebih kerap berlaku dikalangan lelaki berbanding perempuan, pada masa kini autism boleh dirawat dengan beberapa kaedah dan terapi serta pemantauan dari pakar perubatan, tetapi autisme tidak boleh dipulihkan.

Bagaimanapun autisme lebih kerap didapati pada individu yang mempunyai permasalahan dalam pembelajaran (Learning Disabilities) . Sesetengah individu autisme mampu berjaya dan dipercayai mengalami autisme pada peringkat tertentu. Jenis-jenis tertentu autisme adalah seperti,

Sindrome Asperger
      Sindrome Fragile X
      Sindrome  Landau-Kleffner
      Sindrome Rett
      Sindrome Williams
      Sindrome Kanner

Jabatan Kebajikan akan mengeluarkan kad khas (kad Oku) kepada kanak-kanak warganegara Malaysia setelah disahkan oleh pegawai perubatan sebagai autisme dan telah mendaftar di jabatan (Jabatan Kebajikan Masyarakat) tersebut.

 Ini adalah bertujuan bagi melayakkan mereka mendapat wang bantuan di bawah seliaan Jabatan Pendidikan Negeri apabila mereka berada di kelas harian / pemulihan / pendidikan khas.  

Sumber : http://www.autism.org.uk
                wikipedia / autism
                http://www.helpguide.org
                Jabatan Kebajikan Masyarakat - Muar
                Pusat Dalam Komuniti - Sungai Abong - Muar
                http://www.theautismsite.com
                Youtube : The Subtle Signs Of Autism 0-7 Years Old
                Youtube : Unit 1 : Autistic Disorder - behaviorsfronties

No comments:

Post a Comment