Sunday 10 December 2017

Kisah 1 - Autisme

Amir adalah kanak-kanak penghidap Autisme Asperger. Sindrome Aspeger adalah kecacatan perkembangan yang mempengaruhi bagaimana cara mereka melihat dunia dan berinteraksi dengan orang lain. Mereka memiliki purata kecerdasan yang tinggi dan tidak mempunyai masalah dengan pertuturan tetapi masih mengalami kesulitan dengan  pemahaman dan perbualan.

Nisbah kepada penghidap Austime Asperger adalah 1 : 100, Autisme Asperger mungkin dapat dilihat melalui dua perkara ini,

1)    Seorang yang pintar seperti orang lain tetapi menghadapi masalah dengan kemahiran sosial
2)    Fokus dan  obsesif kepada satu topik atau melakukan perkara yang sama berulang-ulang kali.
*****
Ketika berumur 3 tahun lebih, Amir pandai mengenal warna dengan baik. Apabila menonton rancangan kegemarannya, jangan diganggu, Amir boleh melakukan tindakan agresif seperti menghentak kepalanya ke lantai dan ia adalah situasi yang saya sangat takuti.

Amir tidak seperti kanak-kanak seusia dengannya, apabila kita menyebut perkataan kepadanya atau bertanyaan soalan, dia akan mengulangi menyebutnya kembali. Ia dikenali sebagai Ecolilia. Dia juga tidak sukakan bunyi yang terlalu bising, bertindak menekup kedua-dua telinganya dengan kuat.

Menghindar dari pandangan mata dan tidak memberi respon apabila dipanggil, ini kerap berlaku apabila kami merakam gambar keluarga dan aktiviti bersama Amir. Paling menakjubkan Amir sangat bagus mengeja huruf dan pandai membaca pada sekitar usia 3 atau 4 tahun. Dia mengeja perkataan apa yang dia nampak dan lihat  melalui pembelajaran visual.

Seperti kanak-kanak Autisme yang lain, Amir  mempunyai masalah di dalam pertuturan serta komunikasi dan cepat kecewa dengan komunikasi yang sukar baginya sebagai contohnya perbualan yang mengandungi unsur sarkastik.

Dia juga menghadapi kesukaran ketika berada di dalam persekolahan, dan itu bukanlah alasan untuk saya memberhentikan dan mengasingkan Amir. Tetapi, saya ambil itu sebagai satu cabaran untuk saya dan isteri belajar tentang rutin Amir dan sentiasa memberikannya galakan.

Apabila diajukan soalan, Amir menjawab seolah-olah menggunakan skrip. Adakalanya dia memberikan jawapan bernada (berlagu) kerana kesukaran membuat perkataan secara lansung.  Dia berada dikelas harian, menerima pelajaran yang sama seperti pelajar-pelajar yang lain Cuma dia tidak boleh menerima input terlalu banyak pada satu-satu masa. Keadaan ini memerlukan Amir menerima bantuan sokongan sedikit istimewa berbanding rakannya yang lain dari kalangan guru yang mengajar.

Amir mempunyai daya pemikiran yang tinggi dan ingatan yang kuat, dia mampu menghafal barangan yang saya senaraikan, sangat pintar menyelesaikan permainan SODUKU, paling hebat dalam permainan puzzle dengan hanya melihat gambar asal sahaja, menghafal bangunan dan jalan. Sangat sensitif dengan perubahan cuaca, pernah dia mengatakan secara spontan yang hujan akan turun pada mala mini (kejadian lama). Menakjubkan memang hujan turun pada malam tersebut. Kebanyakkannya kejadian hujan ini berlaku hampir 80% dengan apa yang Amir ramalkan, malah bukan tentang cuaca, dia juga peka terhadap perubahan sekeliling.  Amir juga seorang yang menepati masa dan mengigati tarikh dengan tepat. Saya lihat Amir gemar menonton siaran bacaan ayat-ayat Al-Quran. Usai bacaan habis dibaca oleh qari atau qariah, dia bangun dan meneruskan rutin seperti biasa.

Ramai orang yang tidak tahu bagaimana untuk bertindak balas terhadap Amir kerana tidak ada yang memberitahu mereka atau membantu mereka untuk memahami. Ini menyebabkan kejadian pembulian dan penyindiran terus berlaku terhadap kumpulan mereka (autisme).
Kadangkala saya sendiri tidak tahu bagaimana untuk menjelaskan punca anak saya begini apabila ada yang bertanyakan tentang keadaan Amir. Seharusnya masyarakat yang harus memahami mereka dan bukan mereka yang perlu memahami masyarakat.

Amir. Kelahiran istimewa saya dan seluruh keluarga saya.

No comments:

Post a Comment