Saturday, 11 November 2017

Masalah Pembelajatan (Learning-Disable)

Lembam atau dalam bahasa lainnya dikenali sebagai Learning-Disable  adalah istilah yang digunakan untuk menggambarkan seorang kanak-kanak / pelajar / remaja yang mengalamai masalah di dalam mengikuti pelajaran dan terlalu lambat untuk mencapai satu-satu objektif pembelajaran yang mudah, dan mempunyai keupayaan yang terhad di dalam akademik yang diperlukan berbanding dengan mereka yang mempunyai keupayaan mencapai objektif dalam akademik pada purata umur yang sama.
            Kanak-kanak ini pada awalnya melalui peringkat perkembangan asas yang sama seperti kanak-kanak yang lain, tetapi pada tempoh tertentu, mereka akan mengalami kemerosotan di dalam perkembangan secara perlahan-lahan. Ia dapat dilihat melalui kemahiran asas seperti menulis, membaca dan mengira. Daya ingatan mereka juga tidak kuat dan mudah lupa dalam hanya beberapa minit sahaja.
            Mereka juga mengalami masalah untuk berkomunikasi dengan rakan sebaya kerana mereka perlu memikir dengan dalam dan ini menyebabkan mereka lebih banyak berdiam diri dan hanya bertindak secara emosi apabila diberi tekanan yang kuat. Mereka mungkin mempunyai keyakinan diri yang lemah dan menyebabkan mereka merasakan mempunyai harga diri yang rendah
 Ujian IQ bukanlah salah satu asbab untuk mendiagnosis kanak-kanak sebagai Learning-Disable, skor pencapaian mereka adalah melalui penilaian, psikologi dan pemeriksaan daripada doktor adalah sangat penting. Ada juga dikalangan mereka mempunyai kecacatan fizikal dan menghalang kemajuan pendidikan dan perkembangan peribadi.

Kanak-kanak ini biasanya akan dilabelkan sebagai pengacau / pengganggu di dalam kelas dan adakalanya terlibat dengan masalah displin. Ini adalah kerana mereka tidak memahami pelajaran dan tidak dapat fokus ketika guru mengajar. Tumpuan mereka hilang kerana tidak menerima input dengan baik, dan ini memberikan imej yang  negatif kepada mereka. Tetapi apabila ditempatkan bersama-sama dengan kanak-kanak / pelajar yang mempunyai kondisi pembelajaran yang sama, mereka menerima hakikat dan perlahan-lahan pengurusan tingkahlaku berubah kepada lebih positif. 

No comments:

Post a Comment