Sunday 24 December 2017

PERMATA Kurnia - Kanak - kanak Autisme

PERMATA Kurnia
Masyakat autisme kini telah mula diberi perhatian oleh kerajaan, dengan penubuhan PERMATA Kurnia yang diinspirasikan oleh YABhg. Datin Paduka Seri Rosmah Mansor yang juga penaung kepada Program PERMATA. Ia adalah sebahagian daripada program PERMATA yang memberikan pelbagai keseragaman melalui pendekatan pendidikan dan penjagaan awal kanak-kanak yang berkualiti serta mengenal pasti dan memupuk bakat mereka yang berlainan kepada potensi yang optimum.
PERMATA Kurnia adalah sebahagian daripada program PERMATA, ia ditubuhkan atas keprihatinan YABhg. Datin Paduka Seri Rosmah Mansor ketika melawat pusat kanak-kanak autisme yang diuruskan oleh organisasi bukan kerajaan.
Selaras dengan kemajuan pemikiran yang semakin prihatin, kanak-kanak autisme secara amnya dilihat sebagai salah satu aset yang tidak boleh diabaikan, terutama sekali di dalam pendidikan. Oleh itu, melalui kajian kajian dan pemerhatian, PERMATA memutuskan menubuhkan sebuah pusat yang bertujuan untuk meningkatkan kesedaran mengenai ASD (Autism Spectrum Disorder) dan menyediakan intervensi awal untuk membantu kanak-kanak dengan ASD mengembangkan potensi mereka dengan lebih baik.
PERMATA Kurnia diwujudkan untuk membuka potensi mereka dan memberikan pendidikan awal kanak-kanak autimse dan memupuk menjadi lebih produktif dan dapat menyumbang kepada masyarakat. Selain daripada itu, ia (PERMATA Kurnia) juga dieujudkan untuk meningkatkan dan memberikan kesedaran kepada masyarakat mengenai autisme.
Menjalinkan kerjasama diantara Autism Speaks, iaitu sebuah organisasi yang berpangkalan di Amerika Syarikat sebagai salah satu langkah memperkemaskan lagi pendidikan untuk kanak-kanak Autisme.
Mengekalkan objekti mendidik anak-anak autistik untuk belajar berdikari dan mampu berkomunikasi dengan masyarakat, membuat stategi berdasarkan penyelidikan dengan menyediakan latihan dan perundingan kepada guru dan ahli terapi kanak-kanak autisme. PERMATA Kurnia juga adalah salah satu cabangan bagi meningkatkan kesedatan otang awam tentang autisme dan cabaran yang dihadapi oleh kanak-kanak ini dan juga keluarga mereka.

Memfokuskan sasaran sebagai model pusat autistik negara di masa akan datang dengan misi dan visi menyediakan pendidikan berkualiti dan ientervensi awal sebelum mereka ke sekolah harian (arus perdana).

No comments:

Post a Comment