Sunday 10 December 2017

Kisah 2 - Autisme

Sufi adalah anak keempat dari enam beradik. Ketika berumur 6 bulan sehingga 1 tahun, perkembangan dia tidak seperti kanak-kanak lain, berbeza dengan abang dan kakaknya sewaktu bayi. Perkara pertama yang saya kesan, ketika Sufi berumur sekitar 6-8 bulan dia tidak mengoceh (babbling)  seperti bayi-bayi biasa.  Saya fikir itu perkara biasa.

Ketika Sufi berumur sekitar 1 hingga 2 tahun, dia kelihatan selesa bermain sendirian dan tidak suka bermain bersama kakak dan abangnya, Sufi tidak gemar dipeluk dan sangat suka kepada aktiviti yang berkaitan dengan air, hingga boleh duduk berjam lamanya.

Umur 3 hingga 4 tahun, sufi gemar menyusun barang mengikut bentuk dan warna. Rutin yang dia buat, tidak boleh diganggu atau diubah kecuali sufi mengubahnya sendiri. Sufi sangat fokus apabila menonton rancangan kegemaran dan tidak berganjak sehingga rancangan kegemarannya tamat.  Sufi tidak memberi respon apabila namanya dipanggil walaupun berulang-ulangkali. Emosinya mudah , kadang-kadang dia menangis dan menjerit secara tiba-tiba tanpa mengetahui apa penyebabnya.

Umur 5 hingga 6 tahun, saya daftarkan Sufi di KEMAS, kerana berdekatan dengan rumah dan mahu dia bercampur dengan kanak-kanak sebaya dengannya. Ini adalah cabaran bagi saya. Boleh dikatakan setiap hari saya menerima aduan daripada guru atas tingkahlaku Sufi ketika belajar dan bermain bersama kawan-kawannya. Ketika ini, saya tidak tahu yang anak saya mengalami Autisme dan tidak tahu apa itu Austisme, apatah lagi saya adalah suri rumah sepenuh masa dan suami hanya bekerja sendiri.

Saya dicadangkan oleh guru KEMAS untuk membuat ujian doktor ke atas anak saya, kerana guru tersebut khuatir jika Sufi mengalami penyakit yang tidak diketahui. Dia juga risau dengan kelakuan dan tindakan sufi. Menurut gurunya, ketika berada di dalam kelas, Sufi tidak mendengar dan memahami arahan dengan baik, dan suka bersendirian.

Pengesahan doktor dibuat dan ketika Sufi menginjak ke usia 7 tahun, suami mendaftarkan Sufi di kelas Pendidikan Khas. Suami mahu Sufi bersekolah seperti biasa. Keadaan ini, membuka satu lagi episod kepada seluruh keluarga saya, terutama sekali suami saya. Kami menantikan keajaiban anak saya jika dia boleh berubah menjadi kanak-kanak normal.
Alangkah saya sendiri tidak mengetahu bahawa Autisme adalah salah satu kategori yang disenaraikan sebagai OKU, apatah lagi masyakat setempat dan sekeliling. Apabila saya dan suami membawa Sufi berjalan-jalan pasti akan ada yang memerhati dan tidak kurang bertanyakan tentang Sufi.

Sufi akan melompat-lompat dan mengepak tangan apabila memberontak, atau dia akan bertindak agresif dengan menggaru tangan atau mukanya sehingga luka, malah menjerit dan menangis sekuat hati. Suami saya menjadi seorang yang sangat sabar melayan karenah Sufi.

Pada awal tahun persekolahan, ketika Sufi berada dikelas pendidikan khas, dia tidak mahu bangun untuk ke sekolah, perlu di pujuk dengan lembut. Sufi akan merajuk dan mengamuk apabila ayahnya lewat menjemput pulang dari sekolah. Lama-kelamaan dia semakin serasi.
Kini,Sufi sudah pandai mengurus diri, sudah mengenali warna, bentuk dan nombor. 

Menerima arahan. Jika saya dan keluarga memberi arahan, kami menggunakan bahasa yang mudah, iaitu menyebut satu-satu perkataan kerana Sufi tidak mempunyai keupayaan memahami bahasa badan dan ayat yang panjang. Sufi sangat menitik beratkan kebersihan diri dan persekitaran. Pantang sahaja melihat benda kotor seperti kuah tertumpah di meja atau lantai, cepat-cepat dia mengelapnya.


Saya dan keluarga telah menerima keadan Sufi. DIa adalah satu perkara terbaik yang berlaku dalam hidup saya. Ragamnya membuatkan kami kekal erat selamanya kerana kenangan yang kami kongsi sepanjang membesarkan Sufi. Paling mengagumkan Sufi menghafal semua dialong Upin dan Ipin dengan baik.

No comments:

Post a Comment