Sunday 10 December 2017

Ciri-ciri autisme (bayi 6 bulan hingga 1 tahun)

Terdapat tanda-tanda awal yang boleh dikesan seawall bayi berusia 6 bulan, tanda-tanda dan gejala boleh berubah-ubah pada setiap peringkat umur bayi. Ibu bapa harus mengambil perananan dengan membuat pemerhatian yang tinggi kepada anak-anak mereka dan mendapatkan rawatan dan nasihat daripada doktor pakar. Pengesahan dan tindakan awal sangat penting.

Tanda-tanda awal (Bayi berumur 6 bulan hingga 1 tahun)
- Dapatan ini adalah daripada kajian dan penilaian oleh pakar kanak-kanak.
11)    Kurang memberikan senyuman
-          Ketika bayi berumur 6 bulan, kebiasaannya bayi sudah mula menunjukkan minat untuk bermain atau bergurau. Pada usia ini, bayi biasanya sudah mula ketawa apabila di agah secara spontan. Bayi autisme pula tidak memberikan respon begitu.

22)    Tidak memberi respon kepada bunyi atau menyatakan emosi (ekspresi wajah)
-          Pada usia 9 bulan, bayi autisme kurang memberikan respon ketika bermain dan sangat sukar memahami keaadan mereka kerana bayi autism adakalanya akan menangis dan menjerit secara tiba-tiba tanpa sebab tertentu.

33)     Tidak bertindak balas apabila dipanggil.
-          Bayi kebiasaan pada umur 12  bulan sudah mula minat kepada aktivti-aktiviti yang bising dan lasak. Komunikasi menjadi terarah kepada dua arah atau lebih. Ketika ini bayi sudah mula bercakap beberapa ayat dan sudah memahami arahan yang mudah.
-          Tetapi bayi autisme  tidak bertindak balas apabila namanya dipanggil walaupun berulang kali. Mereka lebih gemar bermain sendirian dan tidak suka diusik ketika sedang bermain.

44)    Tidak ada ‘bicara bayi’ dan  tiada perkataan yang diucapkan
-          Di dapati kebanyakkan bayi yang berusia 1 tahun (12 bulan) mereka sudah boleh meyebut perkataan yang pendek dan mudah walaupun tidak jelas. Pada masa ini, bayi sudah memberikan respon dan menjawab soalan dan arahan dengan mudah.
-          Berbeza bagi bayi autisme, mereka tidak dapat berkomunikasi dengan baik dan sentiasa mengelak dari bertentang mata.  Tidak mampu menyebut perkataan pendek atau menjawab soalan yang mudah. Seperti, “Mana tangan kamu?”

55)    Tiada gerakkan seperti menunjuk, mencapai atau melambai.
-          Apbila mencapai usia 12 bulan, sesetengah bayi sudah boleh menumpukan perhatian kepada aktiviti yang membangunkan kemahiran motor halus mereka, perbuatan seperti menolak, membaling dan mencapai merupakan satu keseronokkan.
-          Bayi autisme pula, mereka lebih gemar bermain secara senyap dan sendirian. Tidak ampuh mengikuti aktivti lasak dan gemar melakukan aktviti yang mudah dan ringan seperti, menyusun mengikut bentuk dan warna,  

66)    Mengelak dari pandangan mata.
-          Bayi autisme suka  mengelak dari bertentang mata. Apabila arahan atau perbualan berlaku, mereka menjawab tetapi tidak menoleh kepada yang bertanya dan ralit melakukan aktiviti yang sedang dibuat.
-          JIka bayi normal, (usia 12 bulan) sangat suka apabila orang dewasa memberikan perhatian dan bermain-main dengan mereka.

sumber : 
http://www.helpguide.org
http://www.autismspeaks.org
http://www.autism.org.uk
http://www.webmd.com/brain/autism/mentalhealth-aspergers-sindrome
http://blog.theautismsite.com/autismsignbaby
http://www.babycanter.com.my



No comments:

Post a Comment