Saturday 4 November 2017

IDEA (Individuals with Disablities Education Act)

IDEA
Di Amerika Syarikat, IDEA atau dikenali sebagai Individuals with Disabilities Education Act (Akta Individu yang Pendidikan Kurang Upaya) diwujudkan untuk memastikan semua kanak-kanak dan remaja kurang upaya layak mendapatkan pendidikan awam yang sesuai untuk memenuhi keperluan unik mereka.

IDEA juga menyediakan perkhidmatan pendidikan dan pelerjaan sebelum mereka keluar dan cenderung menjalani kehidupan luar. Sebelum IDEA ditubuhkan, ramai remaja dan kanak-kanak khususnya dimasukkan ke dalam sekolah awam, ada juga diletakkan mereka di dalam bilik darjah yang berasingan atau di bilik kelas biasan tanpa pengawasan dan sokongan khusus keperluan khas mereka.

Setiap tahun telah ramai kanak-kanak kurang upaya menerima perkhidmatan khas yang direka dan disediakan untuk memenuhi keperluan mereka yang unik di bawah seliaan IDEA. IDEA juga mantakrifkan istilah “Kanak-kanak yang mempunyai kecacatan” yang merangkumi definisi ketidakupayaan khusus kanak-kanak kurang upaya.

Perkhimatan intervensi awal yang disediakan kepada keluarga yang mempunyai bayi dan kanak-kanak kurang upaya di bawah usia 3 tahun. Perkhidmatan ini turut disedikan kepada kanak-kanak disekolah dan remaja berumur di dalam lingkungan 3 tahun sehingga 21 tahun.

Pendidikan Khas dan perkhidmatan berkaitan yang disediakan melalui sistem persekolahan adalah sangat penting dalam membantu perkembangan kanak-kanak dan remaja kurang upaya untuk membangunkan diri mereka sekaligus belajar dan mampu bersosial dengan baik bersama masyarakat luar mengikut kemampuan masing-masing.

sumber dari : Laman web American Psychological Associatioan 

No comments:

Post a Comment