Saturday 11 November 2017

Kisah Responden Pertama - Anak Lembam

Responden pertama : Keluarga yang mempunyai 6 orang anak dan 3 daripadanya adalah pelajar pendidikan khas.

Soalan : Semasa mereka kecil, adalah puan dapat mengesan yang mereka ini adalah kanak-kanak yang perkembangannya lewat seperti kanak-kanak lain yang sebaya dengannya?

Jawapan : Tidak, saya lihat anak-anak saya membesar dan bermain seperti kanak-kanak biasa. Tidak pula menunjukkan mereka ini mengalami masalah. Mereka tidak pernah sakit teruk, jatuh, atau terlibat dengan sebarang kemalangan.

Soalan : Ketika umur berapakah puan dapat mengesan ketiga-tiga anak puan seorang pelajar yang lemah dalam pembelajaran? Boleh puan ceritakan?

Jawapan : Ketika mereka berada di sekolah rendah. Pihak sekolah ada memaklumkan anak saya Ina (bukan nama sebenar) tidak bercakap dan tidak memberikan  respon kepada guru yang  mengajar di dalam kelas, dan Ina tidak mempunyai kawan di sekolah. Guru juga memaklumkan anak saya tidak memberikan respon apabila ditanya soalan, sedangkan di rumah kami berbual seperti biasa. Ina dimasukkan ke dalam kelas pendidikan khas ketika berumur 10 tahun.

            Anak saya yang bernama Aidah (bukan nama sebenar) juga dikatakan seperti kakaknya. Mereka hanya duduk berdua apabila waktu rehat. Tidak bercakap dengan orang lain kecuali dengan kakaknya sendiri, dan guru memberitahu, walaupun mereka berbual, butiran perbualan mereka tidak dapat didengar dengan jelas. Berbanding Aida, Ina boleh dikatakan lebih pandai kerana boleh membaca dan mengira perkataan atau matematik yang ringkas, manaka Aida tidak tahu lansung. Aida pula dimasukkan ke kelas pendidikan khas ketika berusia  8  tahun

            Anak lelaki saya yang bongsu seorang yang gagap, mempunyai kawan dan boleh berkomunikasi  di sekolah tetapi lambat membaca dan mengira. Kerja sekolah tidak pernah siap kerana saya dan ayahnya tidak pandai mengajar. Dia dimasukkan ke kelas pendidikan khas ketika berumur 11 tahun.

Soalan : Apa pandangan masyarakat terhadap puan yang mempunyai  3 orang anak yang berada di dalam kelas pendidikan khas?

Jawapan : Saya tiada masalah berkenaan perkara tersebut, anak saya tidak pandai membaca atau mengira tetapi mereka boleh membantu saya dan ayah mereka membuat kerja serta mendengar arahan saya dengan baik. Itu sudah memadai.

Soalan : Adakah semasa puan mengandung, puan mengalami alahan yang teruk atau puan mengalami masalah kesihatan atau puan makan sebarang ubat-ubatan?

Jawapan :  Seingat saya, sepanjang saya mengandungkan mereka, saya tidak mengalami masalah dan sihat seperti ibu-ibu yang lain.

Soalan : Adakah puan dan suami mengetahui ciri-ciri lembam dan cara mengatasinya.

Jawapan : Saya tidak tahu tentang lembam dan ciri-ciri yang berkaitan, apa yang saya faham kanak-kanak yang lembam tidak pandai dan lambat membuat kerja. Itu yang saya lihat pada anak-anak saya, tetapi dari pengurusan diri dan menguruskan rumah tangga, mereka boleh melakukannya walaupun sedikit lambat. Hasilnya masih memuaskan hati saya.

*****
 Ibu bapa ini tidak melihat anak mereka sebagai seorang yang mempunyai kekurangan kerana tiada kecacatan fizikal dan hanya lambat menerima pelajaran di sekolah. Dari segi faktor ekonomi, keluarga ini ada pendapatan yang stabil dan suasana kediaman yang sempurna. Menitik beratkan sikap kekeluargaan  dan saling mengambil perhatian sesama sendiri menjadikan ia satu faktor yang sangat baik dalam institusi kekeluargaan.


Walaupun Aidah sudah tamat sekolah menengah, tidakmahu belajar walaupun sudah dipaksa berkali-kali, dan akhurnya Puan Siti mengambil pendekatan memberi latihan sahaja di rumah  seperti memasak dan mengurus rumah tangga dan perkerjaan tersebut dilakukan bersama-sama kerana Puan Siti tidak bekerja. Manakala Ina pula dihantar ke Pusat Giat Mara untuk mengikuti kelas latihan kemahiran yang bersesuaian. Kata puan ini, untuk anak bongsunya, dia akan lakukan perkara yang sama seperti kakaknya yang menyambung pengajian dalam bidang kemahiran. Katanya lagi, biarlah anak ini tidak pandai dalam pelajaran tetapi pandai dalam kemahiran. Masih memasang harapan yang tinggi agar anak-anak mereka dapat diterima dan menyesuaikan diri dalam masyarakat serta zaman yang penuh dengan dugaan. 

No comments:

Post a Comment