Saturday 11 November 2017

Kisah Responden Kedua - Anak Lembam

Responden kedua : Keluarga yang mempunyai seorang anak perempuan, dan seorang anak lelaki.

Soalan : Boleh Puan perkenalkan diri Puan dan cerita serba sedikit tentang Ismail (bukan nama sebenar) ?

Jawapan : Saya Salmah (bukan nama sebenar) ibu kepada Ismail, bekerja sendiri dengan mengambil upah menjahit dan menjual pokok-pokok bunga.  Suami saya pula bekerja sendiri sebagai pekebun dan Ismail adalah anak kedua saya, dia gemar memancing dan sangat sukakan kucing.  Pernah membela ikan, arnab dan burung, tetapi minatnya hanya sekejap sahaja. Saya dan kakaknya akan mengambil alih menjaga haiwan peliharaan, yang hidup sehingga kini hanya ikan Gappy ini sahaja.

Soalan : Adakah Puan faham apa yang di alami oleh anak puan, dan bagaimana puan mengetahuinya?

Jawapan : Ismail semasa kecil membesar seperti kanak-kanak biasa. Apabila dia berumur di antara 1- 2 tahun, saya lihat Ismail tidak boleh menyebut perkataan, dalam fikiran saya mungkin dia lewat bercakap. Tetapi apabila pada usia 4 tahun dia tidak boleh bercakap, saya agak risau. Dia nampak lebih aktif berbanding rakan sebayanya yang lain.  Pada usia 5 dan 6 tahun saya masukkan dia ke KEMAS, tetapi dia tidak dapat mengikuti kelas dan belajar dengan sempurna.

            Ismail juga seorang yang sensitif dan mudah kalut, jika dimarahi guru, dia akan terkencing dan tidak dapat mengawalnya. Kemudian saya bawa dia ke hospital untuk pemeriksaan doktor, doktor mengesahkan anak saya  lewat perkembangan dan diletakkan di dalam kelas pendidikan khas. Dia juga perlu mengikuti beberapa prosedur terapi dan  dari segi kesihatan pula, dia tidak mengalami sebarang masalah.

            Pada usia 7 tahun, dengan surat pengesahan doktor saya bawa anak saya untuk pendaftaran sesi persekolahan. Sekarang, dia sudah mampu mengurus diri sendiri, faham arahan dan ada emosi. Kadang-kadang saya ambil beberapa minit untuk memahami apa yang di mahu, kerana dia tidak boleh bertutur dengan baik.

Soalan : Adakah puan mengikuti sesi terapi berkala?

Jawapan : Tidak, hanya beberapa kali sahaja. Ismail tidak mahu dan menagis kuat apabila di bawa ke hospital. Saya dan suami pula tidak mempunyai kenderaan ketika itu, menumpang orang yang mahu ke bandar.  Hampir 1 jam jarak perjalanan dari rumah kami ke hospital.

Soalan : Bagaimana Puan mendidik Ismail dari segi pelajaran dan duduk dalam kelompok masyarakat setempat?

Jawapan : Ismail mempunyai daya ingatan yang baik hanya jika perkara yang dia minat, seperti memancing, lawatan sekolah, permainan, berjalan bersama keluarga dan dia boleh menghafal selok belok jalan dengan baik. Dari segi pembelajaran pula, Ismail tidak dapat menghafal dengan baik, mudah bosan dan tertekan apabila saya atau kakaknya mengajar di rumah.

            Saya tidak menekankan matapelajaran atau memaksa anak saya belajar seperti kanak-kanak lain, Ismail adalah istimewa bagi saya. Saya pernah menghantarnya ke sekolah agama tetapi terpaksa diberhentikan kerana Ismail memaklumkan kepada saya, cikgunya tidak ramah dan dia selalu dibuli rakan-rakan. Tujuan saya menghantar Ismail, supaya dia dapat belajar mengaji ataupun bersolat. Kini perkara tersebut, saya latih sendiri sahaja di rumah.

            Ayahnya sangat rajin membawa Ismail keluar ke kedai kopi dan minuman kegemarannya adalah Milo. Setiap minggu menjadi rutin yang wajib membawa Ismail ke pekan. Ismail juga boleh melakukan kerja-kerja kemasyarakatan seperti kenduri kahwin, dia akan membantu mengangkat pinggan dan gelas kotor untuk dibasuh.
            Ismail lebih selesa berkawan dengan rakan yang di bawah umurnya, kerana perkembangan mereka yang sama.

*****
            Puan Salmah tidak meletakkan harapan yang tinggi terhadap anaknya Ismail. Cuma beliau berharap Ismail mampu mengurus diri dengan baik, kelak boleh bekerja dengan pendapatan sendiri walaupun tidak pandai membaca, menulis dan mengira.  Untuk masa depan Ismail, Puan Salmah akan mendorong anaknya untuk belajar kemahiran di mana-mana sekolah vokasional atau institusi yang menawarkan kelas kemahiran yang bersesuaian dengan minat anaknya.


            Biarlah Ismail belajar kemahiran dan memahirkan diri. Tidak pandai membaca, menulis dan mengira, tetapi dengan mempelajari sesuatu yang dia minat mampu mencerdaskan mindanya dengan hafalan sahaja. Kemahiran itu perlu, menjadi pelapik kepada kekurangan yang sedia ada.

No comments:

Post a Comment